Maria komt van rechts: Huize Wezup

By 11 oktober 2017Geen categorie

Aflevering 1:  September 2017 – Jan ’t Hoen, eigenaar Huize Wezup

In de serie ‘Maria komt van rechts’ schrijft Maria Boelens (auteur van het boek ‘Klanten komen altijd van rechts!’) over haar bijzondere gesprekken met non-retail ondernemers over klantgerichtheid en klantvriendelijkheid.

Terwijl ik al een beetje mijn koffer aan het inpakken ben om heerlijk op vakantie te gaan krijg ik via LinkedIn een berichtje van Jan ’t Hoen, eigenaar van verpleeghuis ‘Huize Wezup’. Hij refereert aan mijn boek en schrijft:  “Klanten komen inderdaad altijd van rechts! In de zorg en met name de verpleeghuiszorg zouden bestuurders hieraan wat vaker moeten denken! Mocht u een keer in de buurt van Wezup zijn dan bent u welkom voor een kop koffie of thee’. Jan’s uitnodiging triggert me. Een   verpleeghuis…. Hoe gaat men daar om met klantgerichtheid? De verpleeghuis-sector is de  laatste tijd niet bepaald positief in het nieuws geweest. Ik heb gelezen over schrijnende situaties, gebrek aan aandacht voor bewoners en ongezonde leefomstandigheden…  Ik bedenk me geen moment en maak direct een afspraak voor na mijn vakantie.

 

Na een heerlijke vakantie rijd ik vol energie op dinsdagmiddag 5 september naar Huize Wezup. Op de website heb ik gelezen dat  Huize Wezup een kleinschalige woonvorm is voor mensen die vanwege cognitieve problemen waaronder dementie, NAH (niet aangeboren hersenletsel)  niet meer zelfstandig kunnen wonen. Naast deze 24-uurs zorg biedt Huize Wezup vijf dagen in de week dagbesteding aan mensen die met dezelfde klachten te maken hebben, maar nog in hun eigen huis kunnen blijven wonen. Rond 14.00 uur draai ik mijn auto de parkeerplaats op. Wat een fantastisch huis en heerlijk groene, rustige omgeving. Ik loop via de achtertuin naar het huis, en zie één van de bewoners heerlijk in de tuin aan het werk. Ik geef aan een afspraak te met Jan hebben. De dame stopt haar werk, loopt met me mee en wijst me Jan aan die me vervolgens hartelijk ontvangt.

 

We lopen naar de keuken aan de andere kant van de woning; ik kijk mijn ogen uit in deze prachtige woonboerderij. Ik ontmoet nog twee medewerkers, waarmee ik kort een praatje maak. Ze stralen, zijn trots en ik zie het plezier waarmee ze hun werk doen, prachtig!  Jan vertelt me over het ontstaan van Huize Wezup. Het is een particulier huis. Jan is zelfstandig ondernemer; hij moet zelf zorgen dat er naast het mooie en nuttige werk dat hij doet ook gewoon brood op de plank komt. Maar dat lukt Jan   gewoon,  zelfs met acht bewoners en altijd minimaal twee medewerkers op de groep. Natuurlijk betalen de bewoners ook een eigen bijdrage maar dit is grotendeels op te brengen uit de AOW en een deel spaargeld of pensioen die de bewoners ontvangen. Deze eigen bijdrage betaalt zich, naar mijn mening echter dubbel en dwars terug door zaken die ze anders doen, waardoor het geluk, de kwaliteit van leven en zelfs de levensverwachting van de bewoners toeneemt. Jan en zijn team leveren echt zorg op maat.

 

Het begint al met het feit dat iedereen een eigen kamer en badkamer heeft en iedere dag onder de douche gaat. Zijn je kleren vies? Daar blijf je natuurlijk niet in lopen; ze gaan direct de wasmachine in.

 

In Huize Wezup is er altijd een actief dagprogramma. Iedere dag gaan de bewoners naar buiten, doen ze een activiteit en gaan ze zelfs eens per twee weken met elkaar naar de sportschool.

 

Uiteraard is er tussentijds ook ruimte voor rust, ontspanning en eigen activiteiten. En om zeven uur ’s-avonds al naar bed? Nee, dat is hier uitgesloten. Ze drinken gezellig samen koffie en vanaf een uur of negen worden de activiteiten afgebouwd en gaat men rond de klok van tien uur lekker slapen. Doordat de gasten van Huize Wezup een normaal dagritme hanteren, dagelijks buiten komen en er een actief dagprogramma met ruimte voor het individu is, is het in de nacht nagenoeg altijd rustig in het verpleeghuis en slapen de bewoners bijzonder goed.

 

Heeft een gast specifieke wensen, dan wordt ook daaraan tegemoet gekomen. Zo heeft één van de bewoners een oldtimer. Hij vond oldtimers altijd al mooi en heeft hier enorm veel plezier aan beleefd. Dit is geen enkel  probleem voor Jan;  regelmatig maakt hij met de betreffende bewoner een ritje in zijn prachtige oldtimer. Zo probeert Jan aan ieders specifieke wensen tegemoet te komen en zo het leven van de bewoners zo aangenaam en gezellig mogelijk te maken.

 

Na ons gesprek drinken we samen met de bewoners thee. Ik ben blij verrast wanneer ik de bewoners zie. Ze zien er zonder uitzondering keurig, fris en bovenal vrolijk uit. Nadat ik ze allemaal de hand heb geschud mag ik vertellen wie ik ben en wat ik kom doen.  Ik klets gezellig met de bewoners en ervaar zelf hoeveel oprechte aandacht deze mensen krijgen.  Ik maak de opmerking dat ik het zo mooi vind om te horen dat er zoveel activiteiten in Huize Wezup zijn. Een gezamenlijke glimlach valt me ten deel. Jan zet de muziek aan en activeert iedereen om in beweging te komen. Uiteraard dans ik enthousiast mee. Wat geniet ik van deze mensen en deze bijzondere middag!

 

Tegen 16.15 uur rijd ik huiswaarts. Ik voel me geïnspireerd en dankbaar. Met een enorme glimlach op mijn gezicht verlaat ik het terrein en ben overtuigd: ook in de zorg kun je het verschil maken met aandacht, maatwerk, empathie en, niet in de laatste plaats, het maken van een echte connectie!

 

Heeft u ook een bijzondere kijk op klantgerichtheid en bent u werkzaam buiten de retail? Maria komt graag met u in contact! Mailt u voor meer informatie naar mariaboelens@3blended.nl of bel met 06-53813406

Door deze site te bezoeken gaat u automatisch akkoord met ons gebruik van cookies. meer informatie

Cookie gebruik
Door onze site te bezoeken gaat u automatisch akkoord met ons gebruik van cookies. Een cookie is gewoon een klein tekstbestand dat wij bij een bezoek aan onze website naar uw computer sturen. Dat doen we om u steeds relevantere informatie te kunnen aanbieden.


Deze cookies zorgen er onder meer voor dat u op onze website niet steeds dezelfde informatie te zien krijgt of moet invoeren. Bekijk de lijst met cookies die we kunnen plaatsen als u onze website bezoekt.


Vrijwel alle browsers kunnen zo worden ingesteld dat cookies niet geaccepteerd worden of dat u op de hoogte wordt gesteld wanneer u een cookie ontvangt. De meeste websites - waaronder de onze - werken echter niet goed als u het gebruik van cookies uitschakelt.


Liever geen cookies?
Via uw browser kunt u cookies verwijderen en uitschakelen. Dit kunt u alleen zelf doen, omdat cookies op uw computer zijn opgeslagen. Overigens kan het uitschakelen van cookies er wel voor zorgen dat onze website niet meer optimaal werkt. Hieronder vindt u een lijst van de meest gebruikte browsers. Klik op uw browser voor informatie over het aanpassen van het gebruik van cookies.

Google Chrome
Microsoft Internet Explorer
Mozilla Firefox
Apple Safari

Close